Hvit jul for meg

Jeg har stått på én av tre Hvit jul-stands som jeg arrangerer med Juvente Sunnhordland. På grunn av vårt sterke engasjement rundt Hvit jul-prosjektet, ble jeg bedt om å skrive en liten tekst om hva det er for meg og hvorfor det er så viktig for Juvente Sunnhordland. Resultatet ble følgende, og har også blitt publisert på Hvit jul sine sider.

Juvente Sunnhordland/Hvit jul

Torsdag 12. desember stod jeg på stand på Husnes Storsenter, i Kvinnherad, med Jakop Hauge, en god venn og en eksemplarisk flaggbærer for Hvit jul. Selv om ting var veldig godt planlagt gikk ikke alt etter planen, da bilen min fikk motorstopp. Så, i hysteriet om å rekke bussen glemte jeg både plakater og brosjyrer. Heldigvis husket jeg kontraktene!

Standen funket som bare søren, selv om den manglet noen elementer. Vi stod innimellom all julepynten på senteret og huket tak i forbipasserende. Vi snakket med menn og kvinner, gamle og unge, døtre, mødre og bestemødre. Vi var nok innom de fleste trinn, for vi delte ut alle ballongene våre, også.

Likevel, når man står på en Hvit jul-stand, og kanskje stands generelt, har man en viss forventning til hva man går derfra med. Jeg håpte jo selvsagt på en haug med kontrakter, men ble nok heller litt skuffet da vi dro derfra med 23 kontrakter. Og hva er grunnen til at det var så få?

Jo, jeg tror nemlig at folk blir litt redde for stands, jeg. De ser folk med materiell og t-skjorter, og da styrer de rett inn i nærmeste butikk for å slippe unna, selv om de egentlig ikke hadde tenkte seg inn der. Men når slike ting skjer blir ikke bare de redde – vi på stands blir usikre. Usikre på om man er for pågående eller ikke er høflige nok.

Et annet aspekt ved å stå på stand er å høre hva folk faktisk mener, og det er ikke alltid like lett. Den ettermiddagen på Husnes snakket jeg nemlig med folk som visste hva vi stod for og var nesten mer gira enn oss, og folk som ble forskrekket over budskapet vårt, og håpet ingen ville skrive under på en sånn kontrakt. Det er selvfølgelig veldig utfordrende. Så hvorfor gjør vi det?

Grunnen til at jeg velger å stå på Hvit jul-stand, til tross for eventuelle negative tilbakemeldinger, er bevisstheten om at jeg viser solidaritet overfor de mange tusen barna i vårt ganske land som blir banket opp av far eller snøvlet ned av mor. Det at jeg vet at jeg gjør noe for en god sak er nok for meg. Derfor blir jeg ekstra glad når jeg får positive tilbakemeldinger. Når jeg kan stå i mange minutter med kloke og reflekterte mennesker på stand og diskutere relaterte emner, da merker jeg at jeg får den lille oppturen jeg trenger for å fortsette.

Jeg blir skikkelig glad når jeg ser at avisene er interesserte i å skrive om hva Hvit jul er, og hvorfor vi velger å stå på stand, til tross for at avisen denne gangen klarte å misforstå pressemeldingen vår, og blingset på tidspunktet.

Det gjør godt å se at vi får samlet inn kontrakter vel vitende om at disse menneskene er der for barna som har det vondt. Det at de velger å ta et standpunkt, ikke bare for de som har det vondt, men også for sine egne barn og barnebarn, viser solidaritet og måtehold, slik forbilder bør gjøre.

Juvente Sunnhordland har alt å vinne ved å stå på Hvit jul-stand. Ikke bare får vi vist oss fram, men vi lever også opp til vårt løfte om å skape en verden basert på menneskeverd. Vi brøyter oss vei gjennom juletida for å snu noen blikk mot de som har det vondt, og det er det julen handler om – å bry oss om hverandre, enten det er å gi hverandre gaver, eller ved å gi barn en hvit jul.

Til slutt vil jeg oppfordre alle som leser dette om å skrive under på Hvit jul-kontrakten. Ved å gjøre det, går du med på å ikke drikke alkohol foran barn 24.-26. desember.

– Petter

Legg igjen en kommentar:)

