Hva stemmer du?

I valgkampen hører man nesten bare drittslenging. Hvorfor? Fordi det er det eneste som gjør at velgerne frykter det ene eller andre partiet. Rødt for eksempel er redd for at Høyre skal innføre mer lekser, FrP er redd for at SV skal gjøre innvandrere og nordmenn til ett folk, DNA er redd for at Venstre skal ødelegge industrien med klimakrav og Kristent Samlingsparti er redd for at KrF er for humanistiske. Jeg ønsker ikke å fortelle dere hvorfor dere ikke skal stemme det ene eller det andre. Jeg vil fortelle dere hvorfor dere skal stemme på akkurat det partiet jeg brenner for: Senterpartiet.

Valgkamp


Da jeg først stakk hodet mitt inn i politikken var jeg innom mange parti. FrP, Ap, Rødt, SV, Venstre og til slutt Senterpartiet. Jeg fant ting jeg likte ved alle partiene, men Senterpartiet skilte seg ut. De var et parti som kjempet for noe ingen andre gjorde. Det kjemper for at jeg skal få leve og bo der jeg selv ønsker.

Jeg er 18 år og er elev ved Stord videregående skole. Hvorfor forteller jeg dette? Jo, for at du skal se ting fra mitt perspektiv. Jeg kommer opprinnelig fra Kvinnherad, og bodde i Rosendal før jeg flyttet til Sagvåg i august. For meg er det ikke mulig å få den karrieren jeg ønsker uten at jeg flytter på meg. Det er noe jeg ønsker, å kunne bo i vakre Rosendal, ta utdanningen min uten å måtte flytte hjemmefra, og komme meg ut i arbeidslivet.

Uheldigvis er ikke realiteten slik i dag. Jeg måtte flytte til Stord for å få den kompetansen jeg trengte, da det ikke finnes kollektivtilbud fra Rosendal til Stord som samsvarer med skoletiden. Det finnes heller ikke nok hybler på Stord. Dersom man ikke kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen så må en student på mellom 16 og 18 år punge ut med over 6,000 kroner på det billigste, og da får man en hybel med kjøkken, bad og seng på totalt 8 m2. Ikke alle kan betale for det. Ikke jeg, ikke min mor. Skal jeg jobbe 8 timer i tillegg til 8 timers skole? En slik studietid ønsker ikke jeg. Heldigvis for meg så kjente jeg noen som kjente noen som kjente noen, og jeg fikk meg hybel – på Sagvåg.

Senterpartiet

Jeg ønsker å bo der jeg vokste opp, i vakre Kvinnherad. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.
Jeg ønsker å gå på en skole med et reelt studietilbud uten å måtte flytte. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.
Jeg ønsker å kunne reise kollektivt til nabokommunen og ikke bli sittende fast i en ventebod på en ferjekai. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.

Som student har man heller ikke råd til all verdens mat. Heldigvis for meg får jeg tilstrekkelig med stipend, i tillegg til å ha en liten jobb ved siden av. Sammen med hybelvenninna mi kan jeg kjøpe god, næringsrik mat, som jeg vet ikke inneholder diverse uhumskheter.

Jeg ønsker meg norske jordbær, norsk melk, norske varer. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.
Jeg ønsker meg sunn og ren mat. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.

Lam

I Kvinnherad hadde jeg en jobb ved siden av skolen. Jeg var avløser på en gård – en sauegård. Jeg gjorde bokstavelig talt drittjobben (måke møkk), men jeg likte det. Det var fredelig og avslappende å jobbe med dyr på den måten. Jeg matet sauene, gjorde det rent og pent for dyrene. Allikevel, det var ikke den viktigste erfaringen min. Den viktigste erfaringen min var at jeg fikk innsyn i hvordan hverdagen til en bonde var. Fagforeninger snakker om ferieuker, overtidsbetaling og tarifflønninger, og det er greit, men så fort noen nevner bøndenes rettigheter blusser skepsisen opp.

Jeg ønsker at det norske landbruket, som per i dag er den største arbeidsplassen i Kvinnherad kommune, skal bestå. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.
Jeg ønsker at norske bønder skal behandles rettferdig. Ingen står opp for denne næringen, utenom Senterpartiet. Derfor stemmer jeg på de.
Jeg ønsker at den flotte bonden jeg jobbet for skal få en rettferdig pris for varene sine og tilskudd til å betale avløserne sine. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.
Jeg ønsker at den bonden, og alle andre bønder som gir oss den maten vi trenger, skal få den respekten av samfunnet de fortjener. Alle trenger mat, enten de er røde eller blå, enten de heter Erna eller Jens, derfor stemmer jeg Senterpartiet.

Vannkraft

Som den datanerden jeg er har jeg skaffet meg venner fra over hele verden. Jeg har vist bilder av nærområdet mitt til Tony fra NY. Jeg har gitt Peter fra Tyskland en omvisning i Rosendal. Jeg har imponert kjentfolk fra fjernt og nært med mitt fantastiske hjemland, men det viktigste jeg kan skryte av er at jeg har mulighet til det. Jeg har mulighet til å sitte på Facebook og vite at dette er strøm fra en fornybar energikilde. Jeg har mulighet til å besøke Tony og Peter og Alex og Tadas, fordi jeg har flyplassene så nært meg.

Jeg ønsker å spare miljøet. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.
Jeg ønsker å være i stand til å fly ut i verden, og det kan jeg både fra Flesland, fra Sørstokken og fra Karmøy. Derfor stemmer jeg Senterpartiet.

Nå vet du hvorfor jeg stemmer Senterpartiet. Vet du hvorfor du stemmer på ditt parti?

 

– Petter

Legg igjen en kommentar:)

