Religion(sfrihet og ytringsfrihet) – Historiens største mysterium

Det er en stund siden jeg har publisert noe på bloggen min, og for de som følger den så beklager jeg dette. Nå legger jeg likevel ut en ny post. Den er inspirert av en bekjent av meg, som påstod at posten min om Den norske statskirken ikke reflekterte godt nok mitt synspunkt på kristendom og religion generelt.

Verdensreligioner

Jeg vil prøve, med dette innlegget, å vise dere lesere hvor irrasjonelt religion (hvilken som helst) er. Jeg snublet nemlig over noen YouTube-videoer som tar for seg verdens to største religioner, Kristendommen og Islam, og som beskriver i detalj hva de går ut på. Jeg vil advare folk som lett kan bli fornærmet om at disse videoene inneholder sterke meninger.

Definisjon på religion

Den første videoen jeg vil dele med dere er av en britisk komiker, Jim Jefferies. Her forklarer han på en hysterisk måte hvorfor han ikke liker kristne mennesker. MERK: Dette er ikke mine meninger, men jeg er enig i mye av det han sier.

Morale before belief

Den neste videoen jeg vil vise er av Pat Condell, fra England. Han snakker litt om kristendommen og forklarer nøye hva den går ut på i praksis, og har gått ut på siden starten.

Den siste videoen jeg vil dele med dere er også av Pat Condell, men denne gangen snakker han om Islam.

– Petter

P.S.: Funfact: Bibelen er verdens mest solgte eventyrsamling.

4 thoughts on “Religion(sfrihet og ytringsfrihet) – Historiens største mysterium

  1. Problemet er vell eigentleg ikkje religion i seg sjølv.
    Tanken bak religionar er i grunn den same som tanken bak eit land. Eit sameint folk.
    Problemet kjem i grunn når religionen tek over for sunn fornuft, noko det har gjort ein del stader.
    Spesielt merkbart er enkelte delar av den katolske kyrkja og ekstrem islamisme.
    Dersom eg skulle vald ein religion som kun har gjort noko godt for verda (så vidt eg veit) er nok buddhisme.
    Her er nokon videoar eg tykkjer er interessante om temaet:

    1. Jeg mener du bør være forsiktig med å påstå at religion har samme grunnprinsipper som en nasjon. Det du som snakker om er selve organisasjonsdelen av en organisert religion. Grunnprinsippet i de fleste religioner er at man tror på en høyere makt der det finnes en tilhørende «regelbok».

      Når det gjelder buddhismen er jeg veldig enig med deg. Jeg mener at buddhisne bude vært kategorisert som et livssyn, ikke en religion, da man ikke tror på en gud, men en tilstand man kan oppnå – som jeg mener er synonym med god samvittighet.

      1. Er einig i at eg satt det litt på spissen.
        Men om ein ser, spesielt på den katolske kyrkja, så ligner det svært mykje på ein form for nasjon. Det er vell strengt tatt nærmare eit føretak, eit svært lønnsamt føretak, som lever etter svært merkelege reglar. Det som er endå rarare, er att reglane som ein «ekte» katolikk må fylgje, er garantert ikkje eldre enn 500 år.

        Det er mykje eg kunne ha sagt om religionar, men når sant skal seiast, så orkar eg ikkje nett no.

        Latskap altså.

        1. Ja, du har rett i at det er mer som et foretak! Men så har man jo Vatikanstaten.

          Uff, latskap.. du må være forsiktig. Det er en synd (hehe).

Legg igjen en kommentar:)

