Hvorfor kan ikke avholdsfolk feste?

Jeg satt på bussen i dag og tenkte for meg selv, mens jeg hørte på noen snakke om en fest; hvorfor blir jeg nesten aldri invitert på fest? Jeg konkluderte med at det må være fordi jeg er avholds. Da lurer jeg på hvorfor normen er at avholdsfolk ikke kan feste?

Straightedge means I party sober

Jeg var den første i min klasse til å fylle 18 år. Derfor, når vi i klassen skulle lage en overraskelsesfest for en annen som fylte 18 år, nr. 2, så fikk jeg i oppgave å kjøpe en sjampagne. Jeg hadde ikke noe imot det, og gjorde som instruert.

På festen kom det utrolig mange folk, og vi overrasket vår kjære venn, som forventet et vorsspiel på 2-3 stykker. Jeg har aldri i mitt liv sett noen som har blitt så overrasket, det var  utrolig morsmomt.

Dritings

Utover kvelden begynte folk å helle ned. Rundt kl. 20 hadde allerede ei jente kollapset. Rundt 21 fikk jeg et glass med et-eller-annet i helt over meg. Da vi passerte 22 spratt de sjampagnen, og kl. 22.30 dro jeg hjem. Jeg satt i en halv time og snakket med en fyr. Samtalen gikk ut på at han fortalte meg hvor flott det var at jeg var avholds, og at jeg takket, før han begynte helt på nytt.

Å prøve å holde en samtale gående med en full person er noe av det mest meningsløse man kan finne på på en sen lørdags kveld. Enten klarer de ikke å holde seg til samme temaet i mer enn 2 minutter, og dersom de gjør det så klarer de søren ikke å snakke om noe annet. Hva får så folk til å tro at de kan feste bedre enn edru folk?

Fest

Ikke bare kan edru folk på fest holde en noen lunde vettig samtale med hverandre, men de klarer jaggu meg å danse uten å felle seg selv og/eller andre ned i gulvet. Man husker som regel hele kvelden, og vet garantert om de har gjort noe de bør angre på, dagen derpå. I tillegg har man den fordelen av at edru folk kan kjøre til og fra fest. Alt tilsier at det er best å feste edru, så hvorfor blir ikke edru folk oppfattet som festløver?

Jeg er selv medlem i ungdomsorganisasjon Juvente. På alle de leirene og samlingene jeg har vært på, i regi av Juvente, har jeg aldri hatt det så gøy som der. Hva er det som er så gøy med å helle i seg etanol, som faktisk er et giftstoff, dumme seg loddrett ut, og ligge dagen derpå med en bankende hodepine. Det er så motsigende som det er mulig å få det.

Jeg inviterer dere der ute til å svare meg på dette.

– Petter

13 thoughts on “Hvorfor kan ikke avholdsfolk feste?

  1. Har aldri hørt noe om du har drukket eller ikke. Husker bare du var i Steinparken når det var fest og ble dritsur på de vennene dine som var der og drakk.

  2. Hei, Petter.

    Nei for å si det slik så har jeg faktisk ingen aning.
    Visst jeg husker det samme som deg, eller tror i allefall det, så var jeg kanskje på samme fest som deg.
    Var vel der jeg møtte deg. (correct me if i`m wrong).

    Å feste erdu går helt fint og det er helt utrolig at man ikke har flere avholds/edru på fest. De er det gøy å snakke med og som du sier, en kan faktisk føre en normal samtale.

    Men du må innrømme; det er gøy å se på de som driter seg ut når de er drita.

    Mvh Stian Hjelle.

    1. Jo, det stemmer. Vi var på samme festen 😉

      Og ja, jeg må nok være enig med deg når du sier at det er gøy å se på de som driter seg ut, men det går en grense. Når man er så full at man ikke klarer å holde seg til samme temaet, er én ting, men når man har problemer med å stå oppreist syns jeg regelrett synd på de.

      1. Jaja, selfølgelig. Ett sted går no grensen.
        Men igjen, er deres valg og de skal klare å stå for de valgene. 😀

  3. Er enig i at edru folk kan godt dra på fester og at det kan være fordeler. Men når du ikke har drukket selv så veit du ikke helt hva du snakker om. Og det er i overkant, for sånne fester som du forklarer der er ikke alltid så voldsomme.

  4. Veldig veldig veldig bra poeng der!! 🙂 Sjøl har eg blitt invitert på fest mangen gangar og deltatt – heilt edru! Har heve innpå med cola istendenfor. Eg trur eg e mye meir underholdane og velfungerande edru, og eg vil fortsetta å ha det sånn. 🙂 Keep up the good work, Petter! Eg digge deg 😀 ♥

Legg igjen en kommentar:)

