Foredrag om Juvente

På torsdag tok jeg meg fri fra skolen for å holde foredrag for alle 8. klassene ved Odda Ungdomsskole. Foredraget handlet om rus og Juvente, og var veldig vellykket.

Odda kommune

Jeg og Ine, fra Odda, ble møtt av mange trøtte ansikter da vi møtte opp til første time ved Odda Ungdomsskole. Alle elevene reiste seg høflig for oss, og sa ikke et ord. Jeg ble mektig imponert av de, og mange av bekymringene mine forsvant iløpet av de få sekundene der.

Allerede noen minutter etter at vi hadde presentert oss spurte vi klassen et spørsmål. Det var få som var villig til å svare disse skumle menneskene fra Juvente, så vi måtte ty til godteri. Sukkeret fikk gli på tungene, og skravla gikk etterhvert – heldigvis.

Folketog mot narkotika i Odda

På landsbasis er Odda en av de byene med flest narkomane per innbygger. Dette sier sitt, og jeg vil derfor sitere noen som er oppvokst i Odda:

Når du vokser opp i Odda har du tre valg; du blir narkoman, du jobber på zinken eller gjør ingenting.

Ungdom fra Odda

Juvente Sunnhordland takket derfor ikke nei da vi fikk spørsmål om vi ville holde foredrag i Odda. Med tillatelse fra Juvente Os, Fusa og Hardanger (OFH) ble det avtalt med Odda ungdomsskole, og foredraget gikk supert! Tilbakemeldingen fra skolen lyder slik:

Jeg fikk dessverre ikke snakket med elevene mine etter at dere var der, og nå skal jeg ikke ha de på over ei uke. Jeg har snakket med lærerne, og de var veldig fornøyde. Jeg la jo merke til at dere la dette fram på en fin måte. Dere virket trygge, og sikre på det dere snakket om. Dere var også flinke til å involvere elevene, slik at det ikke bare ble en envegskommunikasjon. Det ser jo også ut til at dere klarte å verve noen nye medlemmer, det må i så fall være en fin bonus.
Dette er noe jeg vil anbefale andre lærere å være positive til, dersom dere ønsker å komme tilbake.
Lykke til med arbeidet videre.

– Odda ungdomsskole

Røldal skole

Neste ut er forhåpentligvis Røldal skole, slik at vi får tatt hele Odda kommune. Juvente håper på å få begge skolene med på Fristil, men alt dette er ting som ikke er bekreftet.

Tanken bak foredraget var nemlig å fortelle om alkohol og rusmidler, og om Juvente. Med en slik introduksjon av Juvente og temaet rus og alkohol, ville det vært fabelaktivt om disse skolene ble med på Fristil. På den måten ville elevene fått oppfølging – ergo et fullstendig rusforebyggende opplegg fra 8. trinn til 9. trinn, og dersom elevene ble medlem ville opplegget fortsatt ut medlemstiden deres.

– Petter

Legg igjen en kommentar:)

