Er avholdsungdom tapere?

De fleste av dere har sikkert fått med dere tabloidartiklene som ble publisert denne uken med titler som «Avholdsungdom er depressive» og «Avholdsungdom har få venner». Disse artiklene presenterer en undersøkelse som ble publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening, men gir en feilaktig vinkling.

Willy Pedersen er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, og er forfatteren bak studien. Studien viser en sammenheng mellom avholdsfolk og færre venner, senere sexdebut og flere tilfeller med depresjon og sosial angst. Disse sammenhengene er fakta, og kan ikke benektes. Det skal likevel sies at kristne ungdommer var overrepresentert i studien, noe som kan forklare den sene sexdebuten (med tanke på deres forhold til «Gud» og Jesus) og at de kanskje har færre venner enn «normalt».

Hvis man ser bort i fra argumentene rundt religion, er det flere grunner som kan forklare resultatet av undersøkelsen, som har lite eller ingenting med konsumet/mangelen på konsum av alkohol hos den enkelte å gjøre. Det står også spesifikt i studien at avholdenheten og resultatet av studien ikke skal mistolkes som direkte konsekvens av å være avholds.

«Funnene vi har presentert kan imidlertid peke i retning av at alkoholavhold ikke i seg selv nødvendigvis har en negativ helseeffekt, men at det er andre forhold ved denne gruppen som forklarer deres dårligere helse. Det er også verd å merke seg at datasettet omhandler helt unge mennesker, slik at dette neppe handler om «sick quitters», men om problemer som kanskje stikker dypere. Det er liten tvil om at det bør være en prioritert oppgave å undersøke temakretsen mer inngående.»
(kopiert fra http://tidsskriftet.no/article/2951887/ )

Alkohol i hjemmet

Jeg vil gjerne reflektere rundt de forskjellige argumentene for det å være avholds, og diverse psykiske og fysiske konsekvenser av bakgrunnen for valgene.

Veldig mange av de som velger å være avholds, er det på bakgrunn av dårlige opplevelser, spesielt i barndommen. Det kan være mye rusmidler i hjemmet, vold og ikke minst voldtekter. Slike ting ender veldig ofte opp som PTSD – Post Traumatic Stress Disorder. Det ville forklart hvorfor så mange har psykiske problemer. Det ville også forklart hvorfor avholdsfolk ofte er ensomme og asosiale, fordi PTSD har nære relasjoner med sosial angst.

Den andre delen av statistikken er nok de som velger det av andre grunner, slik som meg. De går vekk fra hva som er akseptert i samfunnet, nemlig å drikke alkohol ved sosiale tilstelninger. De mister kanskje venner og blir mobbet på grunn av valget sitt. Det blir oppfattet at de tar avstand fra samfunnet, kanskje? I mange tilfeller ønsker ikke avholdende folk å omgås påvirka/fulle folk, og blir derfor sett på som asosiale fordi de ikke er ute på de store alkoholfylte arrangementene. Det skal likevel sies at avholdende folk – slik som i Juvente – møtes på store samlinger/fester der vi kan være over 100 stykker tilstede. Er ikke det å være sosial? Kanskje ikke i den sammenhengen det er vist til i studien, noe som kan forklare disse tallene, kombinert med avsnittet over.

Sex

Når det kommer til sex-delen tror jeg det er delvis spuriøs, og delvis som konsekvens av overgrep av berusede personer – kanskje når offeret også var beruset. Igjen viser jeg til alkohol i hjemmet-avsnittet.

Når det gjelder meg selv er den studien fremmed for meg, og jeg tar avstand fra å karakterisere avholdsungdom på den måten. Jeg har kanskje flest venner blant mine nærmeste venner, og jeg er en av de få som er avholds. Jeg har også et helt fint sexliv. Når det gjelder depresjon og sosiale vansker mener jeg det blir feil å påstå at vi er mindre funksjonelle enn de som drikker. Alkohol har en «smørende» effekt på mennesker i sosiale begivenheter, og det blir da logisk og helt naturlig at de som drikker på fester er mer sosiale/skrikete enn oss som er edru.

Ikke god nok

Det er likevel vanskelig å være avholds til tider, og kanskje spesielt etter tabloidoverskriftene, fordi man vil aldri bli 100 % akseptert av samfunnet. Man vil alltid få tilbudt en drink på en fest, eller en øl e.l., som om det er en selvfølgelighet at man drikker. Og når man da takker nei får man i mange tilfeller spørsmål eller overraskende blikk fra den som tilbyr alkoholen. Det er også mange ungdommer som sliter med aksept på skolen av partykongene, nettopp på grunn av standpunktet deres. Alt dette skjer selv om mange ungdommer får skryt og stor støtte for det valget de har tatt – likevel føles støtten litt halvveis (for meg personlig)

Det blir heller ikke noe enklere for avholdsungdommen å stå for sine valg etter at disse artikelen har blitt publisert. Indirekte, kritiserer tabloidene all avholdsungdom for det valget de har tatt, og kaller de for venneløse psykiatripasienter som lever i sølibat. I tillegg velger/våger de å bruke en studie, som helt tydelig avkrefter avholdenhet som grunn for plagene til personene som deltok i studien, som kilde.

FY!

Pressen har nå gått ett skritt for langt, bare for å få salgstallene opp. De tramper ned på den norske, selvstendige ungdommen, og kritiserer de, uten hold i argumentene, for å ta et valg – å være avholds.

– Petter

59 thoughts on “Er avholdsungdom tapere?

  1. Jeg er en 19 år gammel jente som går delvis under kategorien avholds. Allikevel har jeg aldri slitt med det sosiale eller de andre negative effektene nevnt ovenfor, sett bort fra mange spørsmål og et press til å forsvare hvorfor jeg ikke drikker. jeg blir alltid invitert på fester i min og min kjærestes vennekrets, og lager ikke noe stort nummer ut av at jeg drikker noe annet enn alkohol mens jeg er der.

    Jeg mener at en av grunnene til at mange unge i dag velger å avstå fra alkohol er relatert til kropp, slanking, trening, og sunnhetsfokuset blant befolkningen generelt. Det er som kjent mange kalorier i alkohol, usunne kalorier. Pluss at dager derpå vil være preget av en «hangover» og redusert prestasjon på trening samt mangel på treningslyst. Selv velger jeg ofte å kjøre mine venner og kjæreste til og fra de fleste fester og la være å drikke alkohol av denne grunnen. Jeg er selv tilstede på festen og koser meg veldig allikevel. Ved spesielle anledninger, bursdager til gode venner også videre tar jeg meg dog noe å drikke både fordi det er mer sosialt akseptert og litt fordi jeg faktisk synes det er moro å være som alle andre og kjenne hemningene forsvinne når jeg blir brisen. Drita full blir jeg aldri.

    Jeg skulle virkelig ønske det var mer sosialt akseptert å avstå fra alkohol ved de fleste anledninger slik jeg gjør. Både fordi jeg ikke nyter smaken overhode, og fordi jeg ikke liker virkningen alkohol har på kroppen min.

  2. Beklager skrivefeil på forhånd. Jeg er ikke så flink til og skrive bokmål selvom jeg er godt oppi 20 åra. Noe dere vil kanskje forstå når dere leser dette.

    I hjemmet mitt var det alkohol til vært eneste måltid så lenge jeg kan huske.
    Fra morning til kveld.
    Jeg gruet meg vær dag til og komme hjem fra skolen for jeg viste hva som lå i vente.
    En godt beruset mor og far.
    De dagene jeg gjor noe galt på skolen var det ikke akuratt en hyggelig prat som lå i vente.
    Når jeg kom hjem fra skolen sprang jeg opp i sengen og forbredet meg på det som jeg viste skulle skje.
    Jeg ventet på lyden av far som kom trampende opp trappene og inn på rommet for og rett og slett gi meg bank.
    Skrek inn i øret mitt, slo meg til jeg ikke hadde mer tårer og falle og og kastet meg rundt i rommet mens det stinket alkohol av hele han.
    Vær eneste helg var det hyttetur med mor og far. Ikke en eneste helg har jeg vært på liggebesøk i hele mitt liv hos venner i helgene.. For i helgene, alle ferier, jul. nyttår ja for da var det hyttetur med mor og far som skulle drikke seg forderves og la mye av sinne gå utfor meg. Ikke en leke, ikke et spill eller tv eller noen venner var med på hytten. Jeg ble sittende i en krok for meg selv i et rom og bare tenke. Fundere over livet mens mor og far var i stuen og drakk seg sørpings. Temperamanget som kom med alkoholen gikk somregelvis ut over meg.

    Med en slik barndom lagde jeg problemer på skolen. Jeg hadde store mentale problemer som førte til dårlig oppførsel på skolen. Jeg gjor ikke noe spesielt galt men jeg gjor ingenting på skolen. Jeg orka rett og slett ikke. Som førte til telefoner hjem som deretter førte til store problemer i hjemmet.

    Til slutt når jeg var 14 år isolerte jeg meg totalt. Jeg kom aldri på skolen lengre og bare satt inne på rommet mitt .All kontakt med verden utfor ble kuttet og jeg gikk ikke ut av huset på 7 år. Grein meg til søvn vær eneste natt for jeg viste hva som lå morgendagen i vente. Nesten vær eneste natt hørte jeg far spy over hele huset.
    Jeg ble deprimert, isolerte meg totalt og etter år etter år me isolasjon mistet jeg lysten til og leve.

    Jeg har 1 godt minne i hele livet mitt. Det er ikke stort men for meg er det eneste jeg har.
    Når jeg var 15 dro vi på en ny hytte langt oppi fjellet. Det var snø der. Så jeg kunne tilbringe tiden for meg selv og leke i snøen mens mor og far satt inne druknet i alkohol.
    Når jeg lekte i snøen for megselv langt utpå kveld møtte jeg en jente som var i hytten vedsiden av..
    Denne jenta falt jeg umiddelbart for. Og hun det samme. Vi klaffet med en gang og ble kjempe godt kjent på den korte tiden. Da natten kom kom far ut for få meg in i hus.
    Vi bestemte oss for og gjemme os fra far. Jeg viste konsekvensene det ville få men den dagen blås jeg i det.
    Vi ble ute nesten hele natten og snøen falt stille ned på oss mens vi lå i snøen. En uforglemmelig opplevelse med en jente så vakker jeg aldri hadde sitt maken til.
    Neste dag kom jeg inn og far var så rasende jeg aldri hadde sitt han før.
    Det som skjedde den dagen orker jeg ikke putte i ord engang.
    Men den dagen bestemte far seg for og dra hjem i tilegg uten jeg vil si hadet elle få nummeret til jenta.
    Jeg så henne aldri igjen.
    Utav hele livet mitt er det det eneste lille gode minne jeg sitter igjen med. Høres kanskje ikke stort ut for en vanlig person. Men for meg er det eneste posetive minne jeg har i livet. Og har et håp om og en dag møte henne igjen.

    Idag er jeg 23 år gammel. Far er død og jeg sitter igjen med enorme psykiske lidelser. Har ingen venner, ingen utdannelse og ingen job og jeg får støtte av nav til og brødfød megselv.
    Jeg sitter igjen med så stor sorg og psykiske lidelser at jeg er ødelagt for livet. Jeg vil aldri kunne leve et normalt liv igjen etter en slik barndom.
    Tar avstand fra all alkohol for det hele barndommen min ble ødelagt av alkohol misbruk.
    Jeg sier ikke alle som drikker alkohol er slik LANGT IFRA. Men fra min side har det ødelagt hele livet mitt.. Bare jeg ser en alkohol flaske kommer alle forferdelige minnene som en pil gjennom hjertet mitt.

    Kanskje historien min er litt uppasende men følte for og dele og hvorfor jeg tar avstand fra alkohol.
    Vurderer mange dager og bare drukne sorgen min i alkohol men vil aldri bli som min far.

    1. Vel, du beviste nettopp en av mine teorier.

      Håper du blir bedre etter hvert! Søk behandling, så går det bedre! 🙂 Jeg vil anbefale Modum Bad.

  3. Jeg er ikke religiøs, men synes måtehold med alkohol er fint. Er ellers en ung, utadvendt mann. Jeg har drukket en god del før, men finner ikke noe glede i det lenger. Kan jo legge til at jeg gjerne tar 1-3 halvlitere med kompiser, men drikker meg sjelden full nå lenger. For meg er måtehold veien å gå, man kan drikke med venner og kose seg, uten å gjøre dumme ting og føle seg dritt dagen etterpå. Jeg synes nordmenn drikker for mye og gjør mye dumt på byen. Det er trist når folk ødelegger seg i slåsskamper, ulykker osv.

  4. Det er mye annet man kan gjøre enn å drikke. Jeg har vært en skikkelig fylle-frans lenge, og hadde det kjempegøy jeg, men så ble jeg for alvor klar over konsekvensene de gav da jeg begynnte å bli sliten i hode av den konstante alkoholen. jeg klarte ikke å sove ordentlig, og det føltes som om jeg aldri fikk hentet meg ordentlig inn og jeg ble deprimert og lei meg i mange dager etter fylla. Jeg slet på jobb og med å konsentrere meg. Jeg tror at de som sporadisk tar seg en fest og koser seg med alkohol i ny og ne har det flott, men det er en grense for alt. Jeg kjenne mange som drikker mye mer enn sunt er og de sier hele tiden at de hadde det så gøy, at det var den beste festen osv. Hva skjer når det ikke kommer noen fler høydepunkt? Jeg fikk følelsen av at jeg hardde brukt opp mine.

    Jeg har nå sagt til mine venner at de får bare akseptere at jeg er å finne på et treningsstudio isteden for i en bar og at de har å invitere meg med, for jeg er fortsatt deres venn selv om jeg ikke sjangler rundt i gata. Er det ikke sosialt akseptert så får det bli det. En sunn livsstil burde settes høyt. Og jeg blir med på fester,er byen og har det like gøy som de som er fulle. Men det er kanskje en liten kilometer ekstra for den edrue å gå for å slippe seg løs og lette på hemningene. Jeg har en fordel der, da jeg alltid har vært det mine venner kaller «litt gal» så edru eller full, jeg er med så lenge det er innafor grensene =)
    Synes vi bare får respekter de valgene folk tar.

    Når det gjelder de som er unge nå er dette mye vannskeligere, da mobbing er en stor del av livene deres og den som blir mobbet er ofte den som ikke følger flokken. En som ikke drikker er kanskje mer utsatt for det fordi han eller hun ikke slipper inn i gjengen. Her bør man jo fra en tidlig alder ha et fokus på hva som er viktig. Jeg husker jo da jeg gikk på skolen og to fyrer kom og pratet med alle om alkohol og det som skjer med deg. Vi ble ikke veldig påvirket. Vi ble ikke spesielt intressert engang. Jeg er ingen utdannet professor eller ar noe mastergrad i psykologi, men jeg er ganske sikker på at det å skremme folk til å ikke gjøre noe provoserer fram gjerningen mer enn det å flytte fokuset over på noe annet. Hvis man finner en måte å få folk til å fokusere på idrett, skole eller andre ting vil kanskje alkoholen ikke være den viktigste delen av et sosialt liv og man får inputen av det sosiale en annen plass.
    Ungdom kommer alltid til å ekspremientere med ukjente ting, og det er en del av å vokse opp. Men kanskje vi klarer å gjøre alkohol i denne delen av livet litt mindre intressant med tiden? Det er i allefall lov å håpe.

  5. Hvem bryr seg? Lev deres eget liv for guds skyld.

    Idioti og internettbruk har gjort dagens ungdom om til ultra kontakt-søkende pingler som ikke kan stå for sitt dersom flertallet ikke er enig.

  6. Jeg drikker ikke alkohol, og har prøvd å unngå det siden vgs. Det er ikke fordi jeg har hatt nevnverdige dårlige opplevelser gjennom oppveksten, men jeg liker rett og slett ikke alkohol. jeg liker ikke smaken, rusen, effekten, bakrusen eller personen jeg blir når jeg er full.
    jeg karakteresierer ikke meg selv som avholds, men jeg unngår å drikke så ofte jeg kan, enten jeg er på fest eller sosiale arrangementer hvor det forventes at jeg drikker.

    Det var på videregående jeg innså hvor sykt hjernevasket ungdommer er, og hvor mye press de legger på mennesker rundt seg til å drikke. jeg har aldri helt forstått trangen enkelte hadde for å få ALLE rundt seg like fulle som dem selv (det var de samme menneskene som drakk seg for fulle på fest og dreit seg ut foran alle). Det var en periode hvor mange debuterte alkoholmessig, og svært mange jeg møtte startet med lignende holdninger som meg selv, men det endret seg svært fort grunnet økende press og mer festing begynte de få som stod igjen edru, å tvinge i seg alkohol. selv jeg pleide å bare tvinge ned øl etter øl, uansett hvor mye jeg hatet smaken. for det er det man gjør for å passe inn, er det ikke?
    Etter en periode så tenkte jeg at nok er nok, jeg ble ikke vant til smaken slik de fleste rundt meg ble, og jeg klarte ikke opprettholde fasaden, så jeg bare sluttet å drikke. i tillegg til de endeløse spørsmålene om hvorfor jeg ikke drikker, og de offentlige utsagnene fra de dedikerte partykongene om hvor lite forståelse de har for folk som ikke drikker på fest, begynte jeg å få nok. jeg ble invitert til færre fester,fordi folk bare antokk at siden jeg ikke drikker så vet jeg ikke hvordan man kan ha det gøy, eller kanskje minnet jeg dem på deres egen misserable tilværelse når de så meg edru. går nå på universetetet hvor drikkekulturen står like sterk (om ikke sterkere) og jeg ser fortsatt i øynene til disse menneskene som er som meg, som egentlig ikke liker det, men gjør det bare for å bli akseptert og det minner meg på mine videregående dager, og jeg kan ikke gjøre annet enn å synes synd på disse menneskene, som gjør så mye bare for å bli akseptert blant mennesker de egentlig ikke liker. det er trist, men det er dessverre samfunnet vi har skapt for oss selv.

  7. Jeg var faktisk medlem av Juvente for mange år siden, da organisasjonen ennå het NGU. Jeg drakk i tiden før, men holdt opp det året da jeg var medlem, og begynte å drikke igjen en tid etter at medlemskapet ble avsluttet. Men det var i bunn og grunn ikke fordi polvarene fristet for mye, at jeg valgte å melde meg ut. Hvorfor? Det var fordi jeg følte at stemningen i daværende NGU var kunstig, rett og slett. Det var nesten et press å være tilsynelatende veldig opptatt av alt det motsatte kjønn angår, samtalene gikk på hint om sex omtrent hele tiden, og jeg har aldri vært en særlig kjælen eller veldig sosial person, og hadde personlige vansker med min egen identitet på den tiden. Jeg fikk fort et stempel i dette miljøet som svært ordentlig, noe som jeg absolutt ikke stemmer, sammenlignet med andre ungdommer. Det syntes jeg harmonerte så dårlig med min oppfatning av meg selv og mine omgivelser for øvrig, ja, så dårlig at det å melde seg ut var riktig for meg. Så avholdsfolk kan også raskt sette andre i båser. Selvsagt! Et menneske er mer enn ens omgang med rusmidler. Å ikke drikke er generelt et standpunkt som det står stor respekt av, og hvor sosial og lykkelig en er, har i bunn og grunn ingenting med alkoholbruk å gjøre, når alt kommer til stykket. Men altså, miljøet var så oppskrudd kunstig, og likhetspresset som rådet, nei, det ble for mye for meg.

  8. «Det er likevel vanskelig å være avholds til tider, og kanskje spesielt etter tabloidoverskriftene, fordi man vil aldri bli 100 % akseptert av samfunnet.»

    Nei, dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Dette går faktisk helt av seg selv. Men igjen, gjør man dette til et problem….

    1. Samfunnet gjør det til et problem. Dersom ingen hadde brydd seg om at folk valgte å være avholds, hadde ikke avholdsfolk følt seg så «spesifisert» i forhold til «drikkerne».

  9. Bare tull. Hvor vanskelig det er å være avholds kommer an på hva man selv gjør det til. Om man bestemmer seg for at avhold skal være et problem, tør ikke overraske at det blir et problem. Maken til sutring.

  10. Jeg mener at hele verden har missforstått hele alkohol greia og jeg ser på det som en konspirasjon at så mange folk skal drikke alkohol.

    Alkohol er et veldig sterkt rusmiddel i samme gruppe som heroin or andre sterke sedativer.
    Det tar så mange liv i året, skaper så mange missbrukere, likevel, så gir voksne sine barn alkohol, lar dem feste når de er 14-15 år gammel, og folk flest gjør det en vane og drikke hver helg, andre oftere.
    Dette er jo da en avhengighet av et sterkt rusmiddel, eller missbruk, (6-7 dager uken)

    Og drikke hver fredag og lørdag hver uke, er nesten 1 hel uke på alkohol pr måned, men dette er gjennom media og reality serier gjort til en helt normal ting.
    Alkohol har blitt til en tydelig oppfordring, og de fleste begynner i meget ung alder.
    Det og ikke drikke alkohol er i dag tabu, og man snakker ikke ofte om det, og det har heller ingenting med religiøs og gjøre, uansett, pikk eller puss, svart eller hvit, muslim eller jøde, det er helt normalt at hvem som helst kan være avholds.

    Så takk til media, og tv, dere har skapt et skikkelig skuespill av det gjennomsnittlige menneske livet.
    Ser helt latterlig ut.
    Dette hadde vært go underholdning til romvesen.
    Action Comedy
    »Planet earth – The Brainless Zombies»

    USA:
    – 250,000 people have died in alcohol related accidents in the past 10 years.
    – Presently 25,000 people are killed each year in alcohol related accidents.
    – 500 people are killed each week in alcohol related accidents.
    – 71 people are killed each day in alcohol related accidents.
    – One American life is lost every 20 minutes in alcohol related auto crashes.
    – Alcohol related crashes are the leading cause of death for young Americans,
    between the ages of 16 and 24 years old.
    – Over 65% of all fatal single car crashes are alcohol related.
    – 40% of all suicide attempts are alcohol-related

    Lurer på om de som styrer media og underholdningsbransjen virkelig ønsker og skade en skyggekultur for og dreper hundre tusner av menesker…. Ser jo ikke værre ut.

    En annen ting er jo at hves man går skole/jobber 5 dager uken, så er det helt (endelig fri) så føler man et sug etter å feste, så drikker man ordrett BORT 1-2 dager av den 2 dager lange friperoiden du har, slik at den ikke huskes engang.. kjipt. THATS FREEDOM MY BOY:)

    Så vær slave da, jobb hele uka, drikk deg fettings slik at du ikke kan tenke engang, så er du dårlig på søndag, kan ikke tenke engang… så var det mandag, back to being a slave:)
    Nice spending there son.

    Håper flere som får en rekker realiseringer igjennom livet.

  11. Aviser skriver mye søppel om dagen. Alle vet jo at alkoholikere er tapere. At man er helgefyllik spiller liten rolle. Du burde bruke den tide på å bygge et fornuftig liv. Så vil du bli alt annet enn deprimert, men veldig fornøyd med deg selv. Og helgefyllla gir deg bare dårlige minner, av å være en ape, med billige kvinner du vanligvis ikke snakker med. For ikke å snakke om de som gifter seg med de 😉

    Les også min bloggpost om «ville» vesten (engelsk) : http://paradoxuncreated.com/Blog/wordpress/?p=6526

    Fred være med deg.

    1. Men mange av de som er på «helgefylla» er jo veldig fornøyde med livet sitt? Fåtallet sier jo at de er deprimente, men at de faktisk ER fornøyde med seg selv. De skryter også om gode minner, og heite damer.

  12. I min erfaring som sporadisk avholds så ser jeg at de som drikker ofte ikke vil ha MEG der i de periodene jeg av en eller annen grunn lar vinen stå igjen på polet.
    Og det er vel fordi at da husker jeg alt det dumme de gjør når de er snydens tror jeg. Jeg for min del funker på fest både når jeg drikker og andre lar vær og når andre drikker og jeg lar vær, og jeg synes nå at det er viktig for de som ikke drikker å kunne stå for det uansett grunn, selv rundt fulle mennesker. Jeg har FULL forståelse for at man som edru kan synes det er ubehagelig å være rundt fulle mennesker, spesielt når man er ung, men som noen sa tidligere så er det en grei sosial egenskap å kunne omgås fulle mennesker, det hender faktisk at konsekvensene av å la vær er mindre en ubehaget av å bli med, selv om man ikke drikker.
    Forøvrig så synes jeg at de som ikke vil ha de edru folka der må lære seg å stå for sitt eget alkoholkonsum. Det finnes ingenting som heter «fylla har skylda» i mine øyne. Med mindre noen rusa deg uten din viten så har du selv satt deg i en situasjon hvor dømmekraften din er svekket, og da må du ta ansvar for det du gjør når du har nevnte dårlige dømmekraft, for det var fortsatt DU som gjorde det.
    Om du knuste en rute, kastet opp i gangen, starta en slosskamp, slo ned en fyr, stjal en bil, kjørte på noen med bilen, voldtok noen, drepte noen osv. osv., så var det fortsatt du som gjorde det. Og da bør du kunne stå for det. Selv om alt du EGENTLIG gjorde var å sende dumme sms eller ringe eksen din og trygle om sjanse til. Kanskje spesielt da…..

  13. Eg forstår igrunnen ikke hvorfor noen har problem med å forstå hvorfor de som ikke drikker alkohol i ungdomstiden spesielt blir utsatt for press? Det er såklart dumt, men slik er det med mange ting der majoriteten gjør noe som du ikke gjør og de vil synes du er rar fordi du ikke gjør det. I ungdomstiden er det mange aktiviteter og fester som inkluderer alkohol for at folk skal komme i rette »stemningen» og vil du ikke være en del av det så går du igrunnen glipp av mye moro for de som liker den slags. Men du går også glipp av å møte mange nye folk og å lære deg sosiale spilleregler når det gjelder å takle forskjellige typer personeligheter som gjerne er svært lette å fornærme i fylla. Så de som ikke drikker eller har drukket i ungdomstiden har kanskje gått glipp av mange livserfaringer som de burde fått med seg. Men igjen. Alkohol er dyrt og kan gå ut over helsa i enkelte tilfeller, så bare negativt er det jo ikke.

    1. Jeg liker måten du reflekterer på, men da må jeg spørre deg; trenger samfunnet alkohol som et sosialt smøremiddel?

      En av de 3 formene for avhengighet er «sosial avhengighet». Er du ikke enig i at en bred alkoholaksept i samfunnet motarbeider aksepten for at folk er avholds, både i sosial- og jobbsammenheng? Ergo, dersom man prøver å dempe denne alkoholstandarden i samfunnet vil man få mindre bruk for disse erfaringene, right?

    2. Ehem. Here we go.
      «gått glipp av mange livserfaringer som de burde fått med seg». Slike erfaringer er noe som man absolutt ikke bør får med seg, thank you very much.
      «du går også glipp av å møte mange nye folk» Folk som ikke er verdt å møte.
      «og å lære deg sosiale spilleregler» regler som jeg ikke har noen intensjoner om å følge.

      «men slik er det med mange ting der majoriteten gjør noe som du ikke gjør og de vil synes du er rar fordi du ikke gjør det.» Som slaveri og jødehets i fortiden.

      1. Jeg er enig med deg i det at man ikke trenger slike erfaringer. Jeg er IKKE enig med deg at vi absolutt ikke bør få de med oss. De kan være nyttige i flere situasjoner, og siden alkohol er et smørende middel, kan den åpne opp for mange interessante møter med forskjellige folk. Med tanke på at flesteparten av Norges befolkning drikker alkohol, virker det som om du mener at majoriteten ikke er verdt å møte?

        1. Det mener jeg absolutt. Jeg har selv intatt alkohol. Det jeg har et problem med er ikke alkoholinntak, men måten det blir gjort på, og hvordan det blir brukt til å fraskrive seg ansvar på forhånd for motbydelige handlinger man kommer til å begå, hvordan russetid og fadderuken er sosialt akseptert, og hvordan det er en norm i Norge at alle går på utesteder, fester, har sex med fremmede og lignende jævlige ting og generelt oppfører seg helt samvittighetsløst og umoralsk. I dette landet, og kanskje i hele verden, er man en freak hvis manfaktisk er et godt menneske.

  14. Flott skrevet er veldig enig. Folk kan kanskje se på meg som avholds, men jeg ser ikke meg selv på avholds.. Nei, jeg har aldri drukket – selv om presset har vært stort frem til i dag hvor jeg er 20, og det er fremdeles stort. Men, det er rett og slett et valg jeg har tatt så langt. Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å drikke eller prøvesmake for hvem vet? .. Likevel vil jeg si at du poengterer noe viktig.. det er ikke negativt å være avholds, tvert om.. Jeg har ikke så altfor mange venner og den høye populariteten, men jeg trives i et lite miljø. Om de aksepterer at jeg ikke drikker? Aner ikke, men jeg blir jo invitert av og til .. så ja? Aldri hatt sex, men likevel er jeg ikke særlig deppa.. Det kommer når det kommer, herreminhatt! Aldri opplevd noe traumatisk som gjør at valgene jeg har tatt har blitt som er blitt.. det bare er sånn, enkelt og greit.
    Tilbake til poenget mitt, flott innlegg som er med på å vise at media mangler en rekke aspekter som ikke trenger å fremstilles så negativt. Takk!

    1. Du har så rett. Veldig feil å framstille det som negativt å være avholds! Finnes uendelig mange grunner til det, og det å påstå at avholdsungdom har ensomhet som fellesnevner blir feil – slik de har presentert det. Det er godt mulig mange er det, men da vil jeg se en lignende studie på unge som drikker – og ikke minst dødeligheten.

  15. Jeg har valgt å legge alkoholen på hylla. Fordi jeg ikke helt takler å begrense inntaket, og ender ut med å drikke mer en jeg hadde tenkt. Men det er ikke lett å være avholds, da fristelsene er store. Men flott innlegg da:)

    1. Takk! Setter stor pris på tilbakemelding 🙂 Du er klok person om du innser at du ikke klarer å styre konsumet ditt. Ikke mange som klarer det. Og du er nok ikke den eneste som føler det er mange fristelser.

      Personlig har jeg ikke et problem med at folk drikker for å kose seg. Det er når de bli fullstendig «dritings» at jeg trekker meg unna.

  16. Mange ungdommer i dag blir utsatt for et massivt drikkepress i festlige sammenhenger. Det er «normalt» å drikke alkohol og de som ikke gjør det blir som regel avkrevd en forklaring. For noen er dette ikke så vanskelig, men for andre igjen er det flaut å ikke være «normal» når f.eks. man innviterer til «Fadderuke-fest» i studentmiljøene. Oppslaget som forårsaket alle disse meningene i dette forum, har ikke gjort det lettere for dem som prøver å stå imot.

    1. Du har helt rett. Noen klarer å stå imot, andre ikke. Det jeg frykter er at mediene har gjort det ENDA vanskeligere for folk som sliter å stå imot et press de ikke ønsker, å faktisk stå imot det.

  17. Hei Petter!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

  18. Jeg må bare få sagt at jeg tror ikke kristen betyr mindre venner enn normalt. Med mindre du kan vise til tall som viser akkurat det så syns jeg det er en rar påstand å komme med og ikke i tråd med resten.

    Utenom det så kan det være at det er motsatt. Ikke «avoldsungdommen er depressiv og venneløs» men heller «de depressive og venneløse er ofte avholds».
    Jeg har ikke noe tall på det, men Willy Pedersen sa det selv til NRK – «Enten så er disse ungdommene ensomme og isolert i utgangspunktet. Eller så blir de ensomme over tid fordi alkohol i så stor grad er en del av det norske samfunnet,» sier Pedersen.

    Når det er sagt så ber jeg merke at jeg mener ikke at alle depressive og venneløse er avholds, men at det kan være en sammenheng der, en sammenheng som er verdt å ta tak i.

    En annen ting som man kan tenke over er hva som gjør at avholdsungdom faller utenfor. I noen tilfeller kan jeg forestille meg at FORDI de avholdende ikke er like «sosiale/skrikete» som du kaller det at de øvrige kan regne de avholdende som «festbremser». Jamfr igjen NRK-artikkelen om det.

    Det som jeg syns er rart er at når det kommer slike utsagn så setter avholdsfolket seg på bakbeina og sier «dette er ikke oss». Nå er det ikke sikkert at det er et representativt utvalg jeg har sett, men jeg kan nevne noen navn som har dukket opp på feeden min på face som sier mer eller mindre akkurat det. Og dette er for det meste svært sosialt oppegående personer som skriver dette. Jeg begynner i det øyeblikket å lure på om det er noe avholdsbevegelsen ikke vil innse.

    Flere perioder har jeg tatt meg selv, da jeg var med i Juvente, i å tro at det er et sosialt problem innad i Juvente. At det er blitt veldig vanlig at de ferskeste som kommer inn i organisasjonen er folk som har bruk for et nettverk de kan føle seg trygge i. Som kanskje ikke passer inn så mange andre steder. Kanskje til og med, slik som debatten fremtoner det, «venneløse». Jeg syns at istedenfor å ta denne kritikken alvorlig så bør avholdsbevegelsen ta det til seg og lære ungdommen mer sosial kompetanse og bedre forståelse av hva sosialt samvær handler om. Jeg savnet det husker jeg fordi jeg følte at det som var viktig var den sosiale kompetansen INNAD i Juvente som på mange måter kan være verdiløs ellers i samfunnet. Og nå må jeg passe meg slik at jeg ikke blir mistolket: først må jeg si at jeg veit at sentralt har tenkt mange av disse tankene før, men ikke fått satt de i gang, mye fordi den jevne Juventer ikke hjelper til (mitt inntrykk). Og jeg ser og innser også hvordan Juvente og avholdsbevegelsen forøvrig har hjulpet mange, inkludert meg selv, ut av en selvdestruktiv spiral der man ikke går på fest fordi man er sosialt utilpass og er sosialt utilpass fordi man ikke går på fest. Fest er en god ting. En ting som Avholdsbevegelsen burde oppfordre til. En aktivitet som man kan gjøre edru, men likevel får folk til å møtes. I tillegg så er det mange som får et nettverk i Juvente som gjør de til «ikke-venneløse».

    Jeg prøver ikke å besverte avholdsbevegelsen noe særlig, men dette er et problem som jeg selv har opplevd i bevegelsen og som man gjør lite med.

    Utover det så er jeg enig med Eivind med at om du skal kritisere så bør du gjøre det med konkrete tall og at undersøkelsen ikke verken absolutt eller gir et riktig syn på verden.

    Jeg sjekker ikke bloggen din ofte, så du bør minne meg på det om du svarer meg eller snakk med meg i tillegg på Face

    1. Jeg er litt enig i det du skriver, angående avholdsbevegelsen som setter seg på bakbeina, men jeg er også litt uenig. Jeg mener det er feil av mediene å få avholdsbevegelsen til å fremstå som synderen, og det vil vært merkelig om INGEN motsa/kritiserte dette. Det er en av grunnene til at jeg skrev dette innlegget, da jeg ville belyse hvor feil mediene har vinklet det.

      Når det gjelder Juvente, så vet jeg at de har tatt tak i noe av det sosiale ved å lage «oppskrifter» på aktiviteter. Det ble også vedtatt på landsmøtet at Juvente er ansvarlig for sosiale konflikter, noe som er et lite skritt på veien mot å gjøre det sosiale miljøet i Juvente enda mer inkluderende, og litt mindre problematisk.

      jeg kjenner også igjen det du skriver; at den jevne juventeren ikke hjelper særlig mye til. Dette spiller også inn når det gjelder verving. Jeg merker det veldig godt når jeg vervet 4 stykker i år, uten særlige anstrengelser. Når jeg har vervet for 3 andre, viser det jo at mange ikke verver (ut ifra eksempelet 3/4 verver ikke).

      P.S.: Nå ble jeg og Eivind enige om det at jeg burde skrevet «jeg syns» e.l., men jeg mener også at det er min fulle rett til å kritisere undersøkelsen på bakgrunn av mine egne meninger og erfaringer.

      1. Joda, media er noe duster, spesielt vg og dagbladet, og det er fint at du kritiserer de,

        Disse oppskriftene er veldig bra for å skape bedre aktiviteter og sosialt miljø i Juvente, men hjelper ikke sjenerte Ola Nordmann i å kunne håndtere seg på en sosial happening utenom Juvente. Det er ikke tatt med så mye hvordan man kan overføre det man lærer her til virkeligheten og det burde det være mer av.

        Den jevne Juventer kunne gjort mye og ikke bare verving. Kultur skapes av menneskene og menneskene kan endre en ukultur.

        P.S….ok

    2. «bør avholdsbevegelsen ta det til seg og lære ungdommen mer sosial kompetanse og bedre forståelse av hva sosialt samvær handler om.» Lolwut? . Du mener at «avholdsbevegelsen» skal oppføre seg like jævlig, og delta på samme tilbakestående sammenkomster som de som gjør det hele til noe gale til å begynne med? Fullstendig konformitet? At den mikroskopiske, usynlige delen av befolkningen skal tilpasse seg slik at vi får et 100% ensformig, sprøtt og umoralsk samfunn? Sosialt samvær handler ikke om å være et promiskuøst
      partymenneske. Det handler om å på en eller annen måte være med andre mennesker. Og hvis det ikke finnes noen gode mennesker rundt deg, så er det virkelig bedre å være alene. Festing er ikke en god ting.

      1. Jeg mener ikke at man skal strebe etter konformitet. Jeg ser hvordan det kan misforståes, men når dette er en sak som er satt i søkelys på grunnlag av det enkelte individs plass i samfunnet slik samfunnet ser det, da er det ikke rart jeg tar det opp på den måten. Siden problemet visstnok er at avholdsbevegelsen er triste, venneløse og sexløse og avholdsbevegelsen vil gjøre noe med dette stempelet (eller faktumet) så må den gå inn i seg selv og se på hvorfor den ikke passer inn. For all del, jeg kan godt skjønne at det er grupperinger som faktisk ønsker å ikke passe inn i et strømlinjeformet samfunn, og det skal de også få lov til, men min erfaring er at bl.a. Juvente ikke ønsker å være en gruppering som står utenfor og kritiserer hva flertallet gjør. Juvente ønsker å vise at man kan ha det fett i livet, både i og utenfor Juvente, uten rusmidler. Det er viktig å understreke at det faktisk er utenfor Juvente også. Man kan være en iherdig tilhenger av avholdsbevegelsen og både idealist og aktivist, men det motsier ikke det faktum at storparten av livet foregår utenfor avholdsbevegelsens rammer og man må derfor lære seg å leve med noen aspekter av samfunnet utenfor. Ja, igjen, jeg innser at det er derfor man skal kjempe. At det er motstanden mot rusmidler som er grunnlaget for avholdsbevegelsen, men om man forakter og spotter det store flertallet i et samfunn så er det ikke rart at samfunnet vender deg ryggen. Siden temaet er depresjon og ensomhet så er det verdt å ta tak i de faktorene som forårsaker dette. Som Petter har sagt er det kanskje en kulturell greie som har sitt utspring fra dårlig mediedekning, eller så kan det være slik som jeg (og Willy Pedersen) har antydet, og ikke bekreftet, at de som er deprimerte og ensomme har oftere lagt alkoholen på hylla. Høna eller egget osv. Poenget mitt er uansett det samme: Om depresjon og ensomhet er begreper som avholdsbevegelsen ikke vil ha knyttet til seg så KAN det være en god idé å jobbe med bevegelsens syn på samfunnet forøvrig og på medlemmenes forståelse av sosial kultur utenfor bevegelsens arrangementer.

        Tilslutt støtter jeg meg opp mot Petter og sier: «hvorfor er det feil å feste?».
        Noe av det artigste, kosligste og nyttigste jeg gjør er å dra på fest. Merk at fest IKKE er synonymt med verken alkohol, fyll, voldtekt, slagsmål, depresjoner eller noen annen negativ attributt du kan plassere på det. Dette er en ting som Juvente gjør i stor grad og kan gjøre enda mer av: gi en forståelse av hva en fest er. Helt grunnleggende er en fest mennesker samlet med den intensjon om å ha en opplevelse og helst en positiv opplevelse. Om festen er bra eller ikke avhenger av mange ting bl.a. festdeltagernes innstilling til festen.

        Fest er en god ting fordi det er noe av det vi legger til grunn for å tilegne oss verdifull sosial kunnskap. Så kan de som ikke vil tilegne seg denne kunnskapen basert på prinsippene sine gjøre som de vil.

  19. Det største problemet er kanskje at undersøkelsen ikke har spurt hvem som anser seg som «avholds», men bare har spurt hvem som ikke har drukket alkohol de fire siste ukene. De som tilfeldigvis ikke har drukket alkohol de fire siste ukene (feks om man er gravid, snart har eksamen, skal delta i konkurranse snart, etc) utgjør dermed gruppen «avholds» i undersøkelsen. Dermed er ikke avholds-gruppen i undersøkelsen nødvendigvis samsvarende med organiserte avholdsungdommer.

    I tillegg mener jeg å ha sett et forbehold i en tidligere og tilsvarende undersøkelse, nemlig at organiserte avholdsungdommer scorer helt gjennomsnittlig og normalt både på sosial tilhørighet, psykiske sykdommer og sexdebut. De som faller utenfor er de som er avholds og ikke organiserte. (Uten at jeg finner noen kilde på det her og nå, så det bør kanskje tas med en klype salt..)

    Ellers lurer jeg litt på om du har kilder på dine egne opplysninger, Petter? Du skriver for eksempel at «Veldig mange av de som velger å være avholds, er det på bakgrunn av dårlige opplevelser, spesielt i barndommen». Jeg har ikke hørt noe lignende før, så jeg er nysgjerrig på om dette er en antagelse du gjør deg på egen hånd, eller om det er gjort noen undersøkelse på det. Det gjelder vel forsåvidt hele det avsnittet. Resonnementet kan jo høres logisk nok ut slik du presenterer det, men jeg er allikevel ikke sikker på om det er gyldig for mer enn en liten brøkdel av den gruppen du snakker om allikevel.

    Uansett, kult at du blogger og tenker høyt! Det trengs. Og personlig tror jeg ikke Juvente eller Juventemedlemmer trenger å bry seg særlig med undersøkelser som dette. Fortsett å arrangere kule alkoholfrie aktiviteter, fortsett å være skeptiske til drikkekulturen, og drit litt i hva «alle andre» mener. Det passer kanskje ikke for alle å være avholds, men for de som trives med det er Juvente et bra sted å ha ungdomstiden sin!

    1. Du spør etter mine kilder. Jeg beklager, jeg har ingen kilder, men når jeg sier «veldig mange» så baserer jeg det på erfaringer. Min erfaring er at veldig mange (trenger ikke være prosentvis mange) er avholds på grunn av dårlige erfaringer.

        1. Forskjellen her er at jeg ikke fabrikerer fakta, men leverer fram min personlige mening med mine personlige erfaring som kilder. Jeg synes ikke det er rart. Et hvert menneske vil sammenligne objektive faktum med sine egne erfaringer – det er det jeg gjør her.

          Jeg må bare spørre; hva er dine kilder på at det nesten ikke er noen som tar det valget på grunn dårlige erfaringer???

          1. Ja, alle sammenligner nok funn i forskning med egne erfaringer. Det gjør du i deler av innlegget, og det går tydelig frem når du skriver «jeg tror», eller «jeg synes».

            Noe annet er det når du skriver ting som om det er et objektivt faktum – uten å henvise til at det er en egen oppfatning. Når du skriver «Veldig mange av de som velger å være avholds (…)» høres det ut som et objektivt faktum, som om noen har spurt alle som er avholds hvorfor de er det. Men det er det jo ikke. Hvis du vil at andre skal skjønne at det er en egen teori eller oppfatning du presenterer må du formulere deg annerledes. Jeg blir iallefall forvirret.

            Ellers er jo dette med «egne erfaringer» litt farlig når man skal snakke om temaer på samfunnsnivå. Det kan godt hende de fleste du kjenner som er avholds er det på grunn av dårlige erfaringer. Men det betyr ikke at det er representativt for resten av befolkningen – eller for den saks skyld resten av Juvente.

            Som jeg skrev har jeg ikke sett noen kilde på verken det ene eller det andre. Det var derfor jeg spurte deg om din – det hørtes ut som om du hadde en. Jeg prøvde å være tydelig på at jeg gjorde en antagelse 🙂

  20. Ganske enig i det du skriver, og jeg synes også at det er helt feil at pressen bruker disse overskriftene kun for å selge, men det er jo det tabloider gjør! Selv vet vi at vi er sterke og selvstendige. Innenfor Juvente er vi mange, vi er sosiale og vi har gode venner. Det fremstilles så veldig innmari feil!
    -Lene

Legg igjen en kommentar:)

