Fredsprisen til EU

I dag ble det annonsert at EU får Nobels Fredspris. Altså, fredsprisen skal gis til Europa-unionen  HÆ?! Greit nok, Kull- & Stålunionen gjorde sitt for å unngå en tredje verdenskrig på det Europeiske kontinentet, men hva er det EU gjør som er så fredsbringende i dag?

EU – er for meg – en diger suppe av mange rare nasjoner. Den har ingen smak, ingen duft, ingen konsistens. EU er rett og slett et smakløst rot. Hvordan har EU motvirket krig og uro de siste årene? Sist jeg sjekket skjøt arbeidsledigheten i blant annet Spania, Italia og Hellas i været. Jeg vil påstå at det er en direkte konsekvens av hvordan unionen styres. Styresmaktene i landene klarer ikke å få kontroll på pengene sine, og uroen blir bare verre og verre. Hva er det som er så fredelig med det?

Bilde

OK, greit, som et fredsprosjekt har EU lykkes til en viss grad. De har utvidet seg til østblokk-landene, og klart å umuliggjøre krig mellom de europeiske landene. Dette er veldig bra, men hva med Midtøsten? Tyrkia ligger der, halvveis i Europa og halvveis i ingenmannsland. EU har aktivt gått inn for å stenge Tyrkia utenfor unionen. Hva slags fredstanker er det? Dersom de skal fremstå som et fredsprosjekt og faktisk fortjene en Nobels Fredspris, så skal EU inkludere alle i Europa. Jeg mener, én ting er å ikke godkjenne en søknad på skjellig grunnlag, men å gå inn for å arbeide motet medlemskap må jo være det samme som å jobbe mot sitt eget prinsipp – å skape et fredssamarbeid?

Utover dette har ikke EU opptrådt særlig profesjonelt overfor dataverdenen og den moderne generasjonen. Det var nemlig bare så vidt at EU ikke godkjente ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) – et direktiv som hadde godkjent et inngrep i informasjonsstrømmen på internett uten like. Det ville tillatt regjeringer å stenge hele nettsted fordi det finnes en kopiert setning, en annonse eller noe lignende som krenker opphavsretten. Alt dette ville blitt normalisert på grunnlag av at forretningsmodellen til plate- & filmindustrien er utgått på dato. Det hadde ødelagt det frie cybersamfunnet vi kjenner i dag.

Bilde

For å prøve å illustrere omfanget av ACTA vil jeg gjerne presentere noen referanser som kanskje kan gi deg en «a-ha»-opplevelse:

«Det er derfor jeg, i dag, når jeg publiserer denne rapporten som jeg hadde ansvaret for, ønsker å sende et sterkt signal til den allmenne oppfattelsen om denne uakseptable situasjonen. Jeg vil ikke være en del av denne massakren.» – Kader Arif, eks-ACTA Forhandler i Europaparlamentet.

«EU burde stemme ned ACTA i sin nåværende form – ved å ta inn denne avtalen kan man åpne en Pandoras Eske full av potensielle brudd på menneskerettighetene.» Widney Brown, Seniordirektør for Internasjonal Lov & Politikk i Amnesty International.

Innholdet i dette omstridte direktivet er ikke det verste. EU prøvde å presentere denne saken – som omhandler alle individer i hele verden – foran EU-parlamentet uten å gå gjennom noen form for offentlige debatter. I tillegg ble forslaget trukket etter en avstemning – 19 mot 12. 12 representanter stemte for?! Dette er EU-parlamentet vi snakker om! Jeg mener derfor at det er bekymringsverdig når Nobelkomiteen utnevner EU – unionen som tramper så kraftig på folks rettigheter og frihet – til fredsprisvinner.

Bilde

Jeg kan – uheldigvis – ikke gjøre noe med dette, bortsett fra å ytre min mening. Jeg er dypt skuffet over Jagland, som setter sine egne, personlige interesser foran det beste for sakens kjerne. Jeg har ingen andre kandidater for Fredsprisen, da jeg ikke er så opptatt av denne prisen. Jeg ble likevel overrasket og sjokkert når jeg hørte hvem som ble vinneren. Takk for meg.

 

–          Petter

En kommentar om “Fredsprisen til EU

Legg igjen en kommentar:)