Skjenkekontrollen

Ja, da begynner min første frihelg på lenge å ta slutt, og forberedelsene for neste begynner.

Det er mye man må tenke på når man skal til Østlandet på Skjenkekontrollen (SK) med Juvente. Ikke bare skal man få med seg alt, men flybillettene kontoret i Oslo har bestilt til meg må også komme på epost – noe det ikke har. Jeg har heldigvis snakket med riktig person, og det skal bli sjekka opp i! *Happyface*

Bilde

Forresten, for de som ikke vet hva skjenkekontrollen er, så har jeg kopiert en infotekst fra Juvente sine nettsider:

Skjenkekontrollen er Juventes litt hemmelige tjeneste. Gjennom Skjenkekontrollen-kampanjen avslører Juvente dårlige rutiner og lovbrudd ved alkoholsalg i butikker over hele landet. Målet med kampanjen er å redusere ungdomsfyll ved å få kommunene til å skjerpe kontrollene av dagligvarebutikker.

Det er lett for mindreårige å kjøpe alkohol i dagligvarebutikker og på utesteder – selv uten falsk legitimasjon. Skjenkekontrollen-kampanjen går ut på å teste om butikker selger alkohol til mindreårige. Juventemedlemmer mellom 14 og 16 år går inn i en butikk, plukker med seg øl eller rusbrus, og går til kassa for å betale. Vi fører statistikk over alle forsøkene for å se hvilke kommuner, fylker og butikkjeder som er dårligst på alderskontroll.

Bilde

Det kan virke ganske brutalt ved første øyekast, men det er det ikke. På den nasjonale SK-skoleringssamlingen blir kan skolert i prosjektet Skjenkekontrollen, og man lærer litt om diverse regler i samfunnet angående alkohol og salg av det.

Selv om det virker som en lang og kjedelig kurshelg for ungdom, så er det først og fremst en sosial helg der man treffer nye og gamle venner – føler jeg. Man lærer så mye om andre mennesker, samtidig som man får inn akademisk stoff om ruspolitikk og skjenkekontroller.

Det blir også utført skjenkekontroller på denne samlingen, i tillegg til mange andre regionale og lokale samlinger. Man får gjerne hjelp av foreldre eller medlemmer over 18. Jeg husker min første skjenkekontroll. Det var dritskummelt med én gang, men etterhvert ble jeg tryggere på det. Når man i tillegg går inn med en god venn, blir det ikke fullt så skummelt!

Jeg gleder meg som en liten unge til dette! Har ikke vært med på SK på flere år, og jeg kjenner det er på tide å friske opp kunnskapen! Wish me luck! 🙂

– Petter

2 thoughts on “Skjenkekontrollen

  1. Me sjåast neste helg, ja! Berre pass på at ingen butikksjefar les bloggen din, me ønskjer jo ikkje at statistikken skal verta forpurra. 🙂

Legg igjen en kommentar:)

